Postup na šitý zápisník

Postup pre Artmama.sk pripravila Darinka Koršňáková

Kniha, káva a čas na tvorenie tvoria môj ideálny deň. Keďže fantázii sa medze nekladú, ani ja neviem dlho zotrvať pri jednej činnosti, a tak svoj repertoár handmade prác stále rozširujem o nové a nové nápady. 

Ušite si podľa postupu vlastný zošit, diár, poznámkový blok alebo denník, je len na vašom vkuse a rozhodnutí na čo ho budete používať a ako bude vyzerať. 

Postup na šitý zápisník 1

Potrebujeme: biely kancelársky papier, farebné papiere, tenší kartón, lepidlo, nožnice, orezávač, šidlo s podložkou, ceruzku, pravítko, ihlu, pevnejšiu niť, stužku

Postup na šitý zápisník 2

Pripravíme si 32 papierov rozmeru A5 a preložíme ich na polovicu. Zo štyroch hárkov vložených do seba pripravíme jeden zošitok, spolu ich bude osem.

Postup na šitý zápisník 3

Na zohnutej hrane každého zošitka opakovane vyznačíme vzdialenosť 2,5 cm a pomocou šidla alebo veľkej ihly urobíme dierky, ktoré nám uľahčia šitie.

Postup na šitý zápisník 4

Vzdialenosť od poslednej značky po spodný okraj nemusí byť 2,5 cm, ale to nevadí.

Postup na šitý zápisník 5

Pri šití musíme dávať pozor, aby boli zošitky správne uložené a otočené. Zošitky treba uložiť spodným okrajom smerom k sebe tak, ako budú v zápisníku. Postupne ich budeme k sebe prišívať. Prvé tri zošitky sa šijú inak ako zvyšné.

Postup na šitý zápisník 6

Prvý zväzok zošijeme predným stehom, začíname od spodného okraja budúceho zápisníka, po vonkajšej hrane.

Postup na šitý zápisník 7

Potom sa vrátime späť predným stehom po vnútornej strane zväzku.

Postup na šitý zápisník 8

Stehy z vnútornej strany zošitka upevníme jednoduchým uzlíkom tak, že pod posledným stehom prevlečieme ihlu, urobíme malé očko, cez ktoré opäť prevlečieme ihlu a zatiahneme.

Postup na šitý zápisník 9

Ďalší zošitok prišijeme k prvému tak, že do prvej dierky (pri spodnom okraji zápisníka) z vonkajšej strany vpichneme ihlu dnu a druhou dierkou z vnútornej strany ju vyvlečieme. Niť dostatočne uťahujeme, aby boli zošitky k sebe tesne prišité. Nesmieme uťahovať priveľmi, aby od seba zošitky neodstávali.

Postup na šitý zápisník 10

Ihlou prejdeme popod druhý steh na prvom zošitku sprava doľava obídeme dierku prvého zošitka.

Postup na šitý zápisník 11

Prejdeme popod prvý steh a ihlou vojdeme dovnútra druhej dierky na druhom zošitku, resp. vrátime sa do dierky, ktorou sme vyšli von.

Postup na šitý zápisník 12

Vyjdeme treťou dierkou druhého zošitka von.

Postup na šitý zápisník 13

Opäť obídeme tretiu dierku prvého zošitka sprava doľava popod tretí steh a vojdeme dnu tou istou dierkou. Postupne opakujeme pre všetky dierky. Keď vojdeme dovnútra poslednou dierkou, urobíme uzlík a znova vyjdeme von.

Postup na šitý zápisník 14

Teraz pripojíme tretí zošitok k prvým dvom.

Postup na šitý zápisník 15

Steh vedieme cez prvú dierku dovnútra zošitka a cez druhú von. Steh opäť utiahneme, aby boli hárky zápisníka pevne spojené.

Postup na šitý zápisník 16

Keď vyjdeme ihlou von, opäť budeme obchádzať sprava doľava dierky na predošlom (druhom) zošitku. Nebudeme šiť popod steh, ale pomedzi prvé dva zošitky. Vždy keď obídeme dierku pomedzi predchádzajúce zošitky, vrátime sa tou istou dierkou dovnútra, ktorou sme vyšli von.

Postup na šitý zápisník 17

Takto pokračujeme v šití ďalej až do konca tretieho zošitka. Na konci urobíme vo vnútri zošitka uzlík a poslednou dierkou vyjdeme von. Zvyšných päť zošitkov šijeme týmto spôsobom – vždy pomedzi dva predošlé zošitky. Ak sa nám pri šití minie niť, urobíme uzlík a pokračujeme v šití na tom mieste, kde sme skončili. Pozor, uzlíky novej nite musia byť vždy na vonkajšej strane zošitkov, teda na hranách.

Postup na šitý zápisník 18

Na chrbát zošitých zošitkov prilepíme stužku, ktorá bude slúžiť ako záložka. Na stužku môžeme navliecť korálky.

Postup na šitý zápisník 19

Pripravíme si dva hárky A5 farebného alebo vzorovaného papiera. Preložíme ich na polovicu.

Postup na šitý zápisník 20

Na hranu zápisníka nanesieme po celej dĺžke lepidlo.

Postup na šitý zápisník 21

Prilepíme preložený hárok farebného alebo vzorovaného papiera.

Postup na šitý zápisník 22

Lepíme najskôr na vrchnú a potom spodnú časť zápisníka. Tieto strany sa volajú predsádka.

Postup na šitý zápisník 23

Nakoniec zápisníček spevníme kúskom papiera, ktorým prelepíme chrbát.

Postup na šitý zápisník 24

Z tenšieho kartónu vystrihneme tri časti: 2 x obdĺžnik 10,5 cm x 15,5 cm a 1x pásik 1 cm x 15,5 cm.

Postup na šitý zápisník 25

Tieto časti prilepíme na farebný papier, od vonkajších okrajov ich umiestnime približne 2 – 2,5 cm, medzi obdĺžnikom a tenkým pásikom je vzdialenosť 0,5 cm. Rohy farebného papiera šikmo zrežeme.

Postup na šitý zápisník 26

Strany farebného papiera zahneme a prilepíme na kartón.

Postup na šitý zápisník 27

Zápisník začíname vlepovať od stredu. Chrbát zápisníka natrieme hrubšou vrstvou lepidla, prilepíme na kartónový pásik uprostred a chvíľu pridržíme.

Postup na šitý zápisník 28

Potom prilepíme zadnú časť zápisníčka, t.j. posledný list farebného papiera. Prstami povytláčame zvyšné lepidlo a uhladíme papier. Strany zápisníka stále držíme hore.

Postup na šitý zápisník 29

Prilepíme prednú časť zápisníka, t.j. prvý list farebného papiera, prstami vyhladíme papier.

Postup na šitý zápisník 30

Nakoniec zdvihneme zadnú stranu obalu k stredu zápisníka, potom prednú.

Postup na šitý zápisník - foto postup

Fotopostupy: 

Komentáre

perfektné, vďaka za postup ÁnoÁno

To šitie je pre mňa španielska dedina a nemyslím tým tento návod. Myslím vo všeobecnosti šitie kníh a zápisníkov. Ale hádam to nejako dám:)) Dôležité je, že v tomto postupe vidím ako urobiť fakt pekný a pevný obal. Ďakujem:) 

Artmama.sk