Dala som dokopy strucny popis,ako robim raku keramiku:
- Z hliny si vyrobok vytvorim, vymodelujem alebo odlejem do sadrovych foriem. Podla jeho velkosti necham schnut niekolko dni az tyzdnov a potom vypalim v peci.
- Vypalenu keramiku naglazujem. Glazura je zmes pomletych surovin, ktore su rozplavene vo vode. Obsahuje aj oxidy kovov, ktore urcia farbu vypalenej keramiky.
- Naglazovane dielka znovu vypalujem, tentokrat sposobom raku. Podstatou je vypalovanie pri teplote 800-1000'C, ich vybratie z rozpalenej pece a ochladeni v redukcnom prostredi vytvorenom napr. z pilin, listia, papiera,... Touto tepelnou zmenou dosiahnem zaujimave farebne odtiene, listrove a kovove efekty. Vysledkom raku vypalovania su praskliny v glazure a zadymenie neglazovanych casti. Postup sa neda zopakovat tak, aby bol vysledok rovnaky, kazde dielko je originalom.
- A na zaver - pojem RAKU je odvodeny od japonskeho slova, ktore oznacuje radost, stastie. Je to vzrusujuca metoda, ked mozem experimentovat.
Dala som dokopy strucny popis,ako robim raku keramiku:
- Z hliny si vyrobok vytvorim, vymodelujem alebo odlejem do sadrovych foriem. Podla jeho velkosti necham schnut niekolko dni az tyzdnov a potom vypalim v peci.
- Vypalenu keramiku naglazujem. Glazura je zmes pomletych surovin, ktore su rozplavene vo vode. Obsahuje aj oxidy kovov, ktore urcia farbu vypalenej keramiky.
- Naglazovane dielka znovu vypalujem, tentokrat sposobom raku. Podstatou je vypalovanie pri teplote 800-1000'C, ich vybratie z rozpalenej pece a ochladeni v redukcnom prostredi vytvorenom napr. z pilin, listia, papiera,... Touto tepelnou zmenou dosiahnem zaujimave farebne odtiene, listrove a kovove efekty. Vysledkom raku vypalovania su praskliny v glazure a zadymenie neglazovanych casti. Postup sa neda zopakovat tak, aby bol vysledok rovnaky, kazde dielko je originalom.
- A na zaver - pojem RAKU je odvodeny od japonskeho slova, ktore oznacuje radost, stastie. Je to vzrusujuca metoda, ked mozem experimentovat.