Živicové šperky - ako na to

Dlho, predlho som sa odhodlávala vyrobiť živicové šperky. Ale konečne som sa odhodlala a môžem povedať, že je to ešte zložitejšie ako som si to predstavovala a môj obdiv k tým, ktorí živicové šperky vyrábajú, porástol o 100 %. 

Živicové šperky - rady pre začiatočníkov 

Takže toto nie je ani tak návod ako to robiť správne, ale skôr varovanie a pár rád, ktoré som pri zbežnej príprave našla a pár takých, ktoré som nenašla a musela som sa s nimi popasovať.  

Živica - lôžka a formy na odlievanie

Živíc dostať viacero druhov, ja som si kúpila tú, ktorá na mňa vyskakovala pri vyhľadávaní najčastejšie.  K tomu som si objednala lôžka prívesky, sponky, prsteň,  náušnice. 

Prvá zrada bola, že mi vôbec nedošlo pri výbere lôžok všímať si ich hĺbku. To je totiž dosť dôležité. Lebo do plytkých lôžok môžete zaliať maximálne tak papier a ja som chcela zalievať kvietky. 

Sú aj silikónové živicové formy, tie som si neobjednala, lebo som si povedala, že na začiatok skúsim menšie veci. Tak som robila s tým, čo som mala, aby som si to netrénovala.  

Na videách a kadejakých postupoch to vyzerá úplne jednoducho, ale nie je... 

Rukavice, zástera, podložka 

Potrebujete rukavice, sú pribalené k živici. Toto je pre mňa takmer neprekonateľná vec, pretože ja v rukaviciach neviem urobiť nič. Takže som to riskla bez nich. Ak sa zababrete živicou, tak si ruky utrite suchou handrou alebo servítkou, voda je v tomto úplne nanič, len si živicu rozbabrete na väčšiu plochu. O tomto som čítala a potvrdzujem. Niežeby som bola retardovaná a neverila tomu, ale bol to reflex, ísť si umyť ruky.  

Dajte si zásteru, lebo živicu z oblečenia neoperiete. Neviem, ale verím, našťastie som sa živicou neobliala.  

Zakryte stôl niečím, čomu živica nevadí igelit, kartón... 

Rovný povrch, na ktorý 24 hodín nikto ani nesiahne 

To, že šperky musíte zalievať na rovnom povrchu je úplne logická vec. Keď robíte prvýkrát so živicou a vymyslíte si rovno prsteň alebo náušnice, tak vás prekvapí, že musíte riešiť ako ich dať rovno. Ja som použila polystyrénovú podložku, to ktorej som narezala otvory a do nich som zapichla prsteň aj náušnice.   

Keď šperky zalejete tvrdnú 24 hodín a tých 24 hodín by mali byť na pokojnom mieste, treba ich zalievať tam, kde ich necháte tvrdnúť. Viem si predstaviť, že v domácnostiach s deťmi a mačkami to môže byť dosť problém.Tých 24 hodín je maximum, po 10 hodinách s tým pohnúť môžete, už sa to neleje, ale načo riskovať. Dôležité je, aby sa na to neprášilo, takže to fakt treba nechať dnu a nesušiť to niekde vonku, kde kadečo poletuje.  

Miešanie živice 

Živica sa skladá z dvoch zložiek - živica a vytvrdzovač. Tie treba zmiešať v správnom pomere – 2 diely živice + 1 diel vytvrdzovača. Tu som sa obávala, aby som to urobila správne, lebo som bola vystrašená príbehmi o tom, ako to nestvrdlo, ako to zostalo lepkavé a podobne.

Ako miešať živicu

A keďže som neplánovala robiť veľké množstvo, tak som radšej použila injekčné striekačky, ktorými som to namerala tak presne, že by ma aj chemický laborant pochválil. Živica stvrdla perfektne, o 20 hodín bola tvrdá ako sklo, vôbec sa nelepila, všetko bolo v poriadku. 

Zalievanie 

Toto bolo o dosť náročnejšie ako som si to predstavovala. Zalievala som to tiež zo striekačiek, bála som sa, že mi ujde ruka a vylejem viac ako sa do lôžka zmestí. Ale ani tými striekačkami to nebola sranda. Občas sa mi striekačka zasekla, tak som s tým manipulovala opatrne ako pyrotechnik pri zneškodňovaní bomby. Nakoniec to nejako dopadlo.  

Bublinky 

Tak toto boli nervy. Vedela som, že bubú bublinky, vedela som, že ich treba prepichnúť, keď vyplávajú na povrch. Pár sa mi ich podarilo prepichnúť obyčajnou ihlou. Ale niektoré som naháňala päť minút a utekali mi spod ihly. Našťastie ma osvietilo a vyhrabala som štandardnú lekársku ihlu, tá je veľmi ostrá, šlo to s ňou oveľa lepšie. Horšie bolo, že mi tam zostali aj bublinky, ktoré nevyplávali, a tých som sa nevedela nijako zbaviť.  

A keďže je to veľa šikovných žien, budem rada, ak sa podelíte o svoje rady, budem vám vďačná:) 

Živicové šperky - ako na to 1

Náušnice som urobila servítkovou technikou. Do lôžka som nalepila vrchnú vrstvu servítky s potlačou a potom som to zaliala.

Živicové šperky - ako na to 2

Podobne som urobila aj ostatné šperky. Pri prsteni a prívesku (orkúhle lôžka vpravo), som dekupážnym lepidlom natrela kvietky zo spodnej časti. Kvietky som predtým nechala 24 hodín lisovať. Lôžko prívesku vľavo som natrela zlatou kontúrovacou farbou na sklo, na to som položila zelený lístok. Všetko som to nechala 2 hodiny sušiť. Až potom som to zalievala.

Živicové šperky - ako na to 3

Živicu som namiešala do malej sklenenej fľaštičky, merala som to striekačkami, aby to bolo fakt presne. Pomer 2 diely živice, 1 diel vytvrdzovača. Potom to treba poriadne zamiešať. To, že je to dobre zamiešané spoznáte tak, že živica bude úplne číra.

Živicové šperky - ako na to 4

Na tejto fotke pekne vidieť ako sa tam robia bublinky. Treba ich prepichnúť ihlou. Mne sa osvedčila lekárska ihla, je ostrejšia ako ihla na šitie.

Živicové šperky - ako na to 5

Tu vidno ako živica zlikvidovala bielu časť servítky. Aj som s tým trochu počítala, lebo som sa dočítala, že treba použiť fotografický papier. Ale nejako mi to neprekáža, ponosím ich:) Nie sú dokonalé, ale sú moje!

Živicové šperky - ako na to 6

Živicové šperky - ako na to 7

Živicové šperky - ako na to - foto postup

Fotopostupy: 

Komentáre

Ideálne na utieranie sú tie detské vlhčené obrúsky. Ostáva iba otázka, čo potom s tým. Kam s tými obrúskami. Vždy som použila 2-2 kúsky a zvyšok ostal

Keď som sa zabrala druhýkrát, tak som sa ovládla a utrela s si ruku toaletným. To bolo ok. Ak potrebuješ vlhčené obrúsky len občas,potom dostať aj menšie balenia. A keď ich dobre zatvoríš, celkom dlho vydržia. Alebo ich daj na WC, občas sa to zíde!;)))) A tak sme sa od živice dostali na záchod:)))))

Tie bublinky by sa menej robili, keby si vytlačila čo najviac vzduchu z tej striekačky, s každým nasatím nasaješ aj trochu vzduchu a potom tlačiť pomaly, aby stihol unikať zvyšný vzduch. 

Veľmi pekne ďakujem za radu SrdceNechala som rozrobenú živicu aj kus postáť, radili to niekde, že to eliminuje bublinky a s trošku hustejšou sa aj lepšie robí. Ale tá striekačka asi nie je ideálna. Musím si nájsť nejaký vhodnejší kalíšok, z ktorého sa živica bude dobre vylievať, lebo v sklenej fľaštičke sa to síce fajn mieša, ale horšie sa z toho leje. Nabudúce budem múdrejšia:) 

Artmama.sk