Šijeme kroj 3. - Sukňa

Cudnička a spodnička sú hotové a môžeme pokračovať ďalej Úsmev Sukňa má byť krásna a najkrajšia, keď sa točí! Vyberieme si látku (mrkneme, aká sa používala v našom regióne v Encyklopédii ÚĽUV).  Môže to byť plátno, modrotlač, keper, kartún, brokát, potlačená bavlna... Slovenské sukne sú bohaté, široké, takže budeme potrebovať 2 obdĺžniky dlhé 1,5 - 2,5 m a široké podľa dĺžky sukne, väčšinou tesne pod kolená, ale niekde sú aj dlhšie. Ešte treba pripočítať z každej strany 2-3 cm na švíky a záložky. Začistíme okraje cik-cak stehom. Jeden bočný švík(pravý) zošijeme. Ak máme na niektorom konci tkaný okraj látky, orientujme ho k pásu - hornému okraju. Potrebujeme ešte kúsok látky na pás - dlhý podľa obvodu pásu + 2 cm, šírku vypočítame 2x šírka hotového pásu + 3-4 cm na založenie, tiež začistíme cik-cak stehom po obvode. Väčšina sukní má pás široký aj 10 cm, pekne to vytvaruje postavu Mrkám Ďalej potrebujeme keprovku - pevnú bavlnenú stuhu, ktorou budeme sukňu v páse uväzovať - šírka 1-1,5 cm, dĺžka 2-3 m.

Nasleduje zdobenie sukne, ktoré som zhrnula do samostatného mininávodu.

Tak poďme na to Úsmev

Rozmeranie skladov Máme dlhočizný vyzdobený pruh látky. Na hornom okraji si vyznačíme sklady. Tu som robila 1,5 cm a 1 cm, ale môžte si spraviť aj iné šírky skladov napr. podľa vzoru alebo len tak od oka. Dá sa to aj vypočítať podľa obvodu pásu, šírky skladov a dĺžky látky. V minulosti sa sukne dávali plisovať, niekde sa sklady zažehlovali. Takáto sukňa je náročnejšia na údržbu, ale vyzerá perfektne. Robiť krojovú sukňu na gumu sa dá len pre malé dievčatá alebo z veľmi tenkých materiálov. Pri bohatom spodnom obvode guma neudrží váhu látky. Ak spodný obvod bude menej široký, sukňa už nebude taká krásna.

Skladanie a našpendlenie záhybov Toto je najpipľavejšia časť: skladanie a špendlenie (príp. ručné stehovanie). Ak máte našpendlené všetky sklady, zmerajte, či sedí obvod pásu. Nech vás nenapadne sklady rozobrať a posúvať o milimetrík! Prebytočnú látku odstrihneme, ak nejaký cm chýba, popustíme rovnomerne po celom obvode zopár skladov. V minulosti sa predná časť sukne pod zásterou neskladala a väčšinou bola z nejakého zvyšku, veď ju aj tak nebolo vidieť.

Fixovanie skladov páskou a pridanie keprovky Asi 5 cm od okraja si sklady zafixujeme maliarskou páskou. Na pás so záhybmi si prišpendlíme keprovku a všetko prešijeme. Prešívame po okrajoch keprovky, ak je širšia, môžme pridať ešte jeden švík stredom.

Zašitie skladov do pásu Teraz vypracujeme pás ako pri každej inej sukni. Okraje pásu pekne založíme dovnútra, ale keprovka musí ostať trčať, ňou si budeme sukňu uväzovať, ako vidno na poslednom obrázku.

Dokončenie Zošijeme ľavý bočný švík asi 10-15 cm pod zaväzovaním. Založíme spodný okraj, vyžehlíme a môžme ísť na tancovačku.

Šijeme kroj 3. - Sukňa 1

Rozmeranie záhybov

Šijeme kroj 3. - Sukňa 2

Skladanie a našpendlenie záhybov/skladov

Šijeme kroj 3. - Sukňa 3

Celá sukienka je naskladaná :)

Šijeme kroj 3. - Sukňa 4

Fixovanie skladov páskou a pridanie keprovky

Šijeme kroj 3. - Sukňa 5

Zašitie skladov do pásu

Šijeme kroj 3. - Sukňa 6

Zaväzovanie sukne

Šijeme kroj 3. - Sukňa - foto postup

Fotopostupy: 

Komentáre

Nádhera,  Áno(clap)Ánota to muselo byť celkom zabavisko . Áno

Ta to aj bulo.... Váľam sa od sm ale keď vidíš ten výsledok, všetko zabudnuté Srdce

výborné ÁnoÁno obdivujem každého, čo sa do toho pustí

Artmama.sk