Veľkonočné vajíčka a kraslice: Vzory a techniky zdobenia

K Veľkej noci na Slovensku tradične patria vajíčka. Nie sú len súčasťou obradných pokrmov, ale aj symbolom jari a znovuzrodenia. Historicky vajce symbolizuje zrod, oživeni, slnko, plodnosť, lásku. V snahe posilniť magickú sila vajíčok, začali ľudia vajcia rôzne zdobiť, či už farbením, alebo inými spôsobmi. 

Kraslice ako veľkonočné dekorácie

Každý región Slovenska si vytvoril vlastné formy zdobenia vajíčok a unikátne postupy ich skrášľovania. Všetky techniky sú jedinečné, aj jednotlivé vzory boli typické pre určité regióny. Všetky vzory mali svoje mená a význam v zvykosloví.

Skôr ako začneme zdobiť vajíčka

Pred samotným zdobením je potrebné vajíčko pripraviť. Najskôr vyvŕtame dierky na oboch koncoch vajíčka, cez ne vyfúkneme obsah. Potom vajíčko umyjeme v teplej saponátovej vode, prepláchneme v čistej vode a dobre vysušíme. Niektoré techniky, napríklad vŕtané – madeirové vajíčka, vyžadujú aj odstránenie vnútornej blanky zo steny vajíčka. To dosiahneme vložením navŕtaných a vyfúknutých vajíčok do Sava. 

Na zdobenie možno použiť všetky dostupné druhy vajíčok, od prepeličích, cez slepačie, husacie až po pštrosie.

Po dokončení možno niektoré druhy kraslíc pretrieť olejom alebo tradične kožkou od slaniny. Vajíčka tým získajú krásny lesk.

Techniky zdobenia kraslíc

Vosková batika

Veľkonočné vajíčka - vosková batika

Autor: VieraO

Pomocou špendlíka alebo tenkej kovovej rúrky nanášame na vajíčko vosk vo vopred určených vzoroch. Vždy, keď je namaľovaná určitá časť vzoru, vajíčko sa zafarbí najsvetlejšou farbou. Pridá sa ďalšia časť vzoru a vajíčko sa zafarbí v tmavšej farbe. Takto sa postupuje až do konečnej podoby vzory. Farby sa postupným maľovaním aj prekrývajú. Časti pokryté voskom si uchovávajú pôvodnú farbu. Po dokončení vosk zotrieme mäkkou handričkou. Zvládnite techniku batikovaných kraslíc s postupom od VieraO.

Reliéfne maľovanie voskom

Veľkonočné vajíčka - Reliéfne maľovanie voskom

Autor: Cherry

Vajíčko sa najskôr zafarbí na požadovanú farbu a vzor sa vytvára pomocou špendlíka a najčastejšie bieleho parafínu.

Postup na maľovanie vajíčok voskom

Veľkonočné vajíčka - Postup na maľovanie vajíčok voskomVyskúšajte si túto techniku podľa návodu, ktorý pridala Kika K.

Drôtované vajíčko

Veľkonončné vajce - Drôtované vajíčko - drôtovanie

Autor: Oskova

Technika drôtovania vajíčok je typická pre severné Slovensko. Pochádza od drotárskych majstrov. Po dlhých rokoch sa podarilo túto techniku oživiť a dnes patrí medzi veľmi obľúbené spôsoby zdobenia kraslíc. Najčastejšie sa používa medený alebo včelársky drôt. Podklad je zvyčajne jednofarebný. 

Oblepovanie slamou

Veľkonočné vajíčka - Oblepovanie slamou

Autor: tetula.babula

Táto technika bola pôvodne typická pre slovensko-moravské pohraničie. Na oblepovanie sa používajú steblá slamy, najlepšie ražnej alebo jačmennej. Tie sa najskôr strihajú tak, aby neobsahovali hrubé koleno. Potom sa pozdĺžne rozrežú a vyrovnajú napríklad o tupú hranu noža. Ak je to potrebné, slamu možno zafarbiť napríklad anilínovými farbami. Z takto vyrovnanej slamy sa strihajú drobné geometrické tvary, ktoré sa priamo na vajíčku skladajú do ornamentov a malým množstvom bežného bieleho lepidla prilepia.

Olepovanie močiarnou trávou

Veľkonočné vajíčka - Olepovanie močiarnou trávou

Autor: Mrňús

Biela alebo zafarbená dužina močiarnej trávy, ktorá je známa pod názvom sitina, sa pomocou škrobu alebo drobného cesta nalepovala na vajíčko. Vajíčko sa oblepovalo po celej ploche do špirál, vlnoviek a priamych liniek. Najdôležitejšie je odhadnúť čas zberu sitiny, nesmie byť ani príliš mladá, ani príliš zrelá.

Oblepovanie perlovkou

Veľkonočné vajíčka - Oblepovanie perlovkou - niťou

Autor: Mrňús

Močiarnu trávu sme časom, najmä v mestskom prostredí, vymenili za perlovku. Vajíčko sa postupne celé oblepí dvoma niťami perlovky, zvyčajne jednou bielou, druhou kontrastnou. Lepí sa najlepšie lepidlom na drevo (Duvilax). Nite je potrebné ukladať husto vedľa seba, tak aby prekryli podklad. Jednotlivé oblasti mali svoje farebné kombinácie, ktoré boli pre ne typické.

Vyškrabované vzory

Veľkonočné vajíčka - Vyškrabované vzory

Autor: catty

Táto technika si vyžaduje presnú ruku, potrebná je precíznosť. Vyškrabávané vzory sú veľmi bohaté, mnohokrát doplnené textom. Časté sú rastlinné motívy. Vzor sa vytvára na zafarbené vajíčko. Na vyškrabávanie je vhodný malý ostrý nožík alebo trojhranný pilník, prípadne žiletka alebo čokoľvek s ostrým hrotom. Dnes sa už často používa aj malá brúska.

Leptanie

Je to nenáročná technika, keď sa farba zo zafarbeného vajíčka odstraňuje pomocou octu a zaostreného drievka. Leptané vzory nie sú zvyčajne tak jemné, ako vzory vyškabávané. Táto technika je dnes už zriedkavá.

Okované vajíčka

Traduje sa, že okovanie vajíčka bolo skúškou kováčskych učňov. Je to veľmi náročná technika, ktorá vyžaduje veľkú zručnosť. Vít Pieš (79) je asi jediný na Slovensku, ktorý sa venuje výrobe okovaných vajíčok. Okovať vie všetky druhy, od prepeličieho až po pštrosie.

Madeirové vajíčka

Veľkonočné vajíčka - Madeirové vajíčka

Autor: ddulgerova

Technika sa rozšírila najmä v posledných rokoch. Pôvodne sa na vŕtanie používali malé okrúhle pilníky. Dnes sa vajíčka vŕtajú pomocou malých hobby vŕtačiek. Vhodné sú trošku väčšie druhy vajíčok, hlavne husacie. Po vyvŕtaní vajíčka je možné vzor dokončiť nanesením vosku a tým zvýrazniť charakter madeirovej výšivky.

Rastlinná batika

Veľkonončné vajíčka - Rastlinná batika

Autor: Cherry

Jeden z najjednoduchších spôsobov zdobenia vajíčok. Mladé zelené lístky rôznych druhov tráv a byliniek sa pomocou silónovej pančuchy pevne prichytia na povrch vajíčka. To sa potom varí vo farbe. Tá môže byť prírodná napríklad z cibuľových šupiek alebo chemická. Po zafarbení a odstránení lístkov je možné vajíčko ďalej dotvoriť pomocou vyškrabovania, domaľovania.

Moderné techniky zdobenia vajíčok

Dnes môžeme na vajíčkach vidieť mnoho rôznych spôsobov zdobenia. Časté je napríklad maľovanie rôznymi druhmi farieb, vkladanie miniatúr do rozrezanej škrupinky, obaľovanie vajíčka do vyšívanej tkaniny, oblepovanie rôznymi materiálmi.

Vajíčka zdobené technikou decoupage (viac o dekupáži nájdete v slovníku ručných prác)

Veľkonočné vajíčka - dekupáž, decoupage

Autor: peggybabi

Vajíčka oblepované konárikmi brezy a kúskami brezovej kôry

Veľkonočné vajíčka - lepenie kôry

Autor: bozena stranakova

Kraslice potiahnuté výšivkou

Vyšívané veľkonočné vajíčka

Autor: stankabal

Kombinácia farbenia, maľovania a lepenia dekoratívnej stuhy.

Vajíčka zdobené korálkami

Veľkonočné vajíčka zdobené korálkami

Autorka: HandEva

Vajíčka obliepané špagátom, papierom a gombíkmi

Netradičné veľkonočné vajíčka

Autor: Kamila

Kraslice z polystyrénu - technika dekupáž

Techniku dekupáže môžete aplikovať na takmer každý materiál. Môžete takto vyzdobiť aj polystyrénový model vajca. Postup pridala Pegybabi.

Pozrite si postupy na spoločné tvorenie s deťmi

Spracované podľa publikácie: Anna Chlupová Kraslice. Vydal ÚĽUV v roku 2003.

Kľúčové slová: 

Artmama.sk